סמכויותיו של מיופה הכח

הנושא של סמכויותיו של מיופה הכח הוא אחד מהנושאים היותר סבוכים בתורת יפוי הכח המתמשך. פרק זה למעשה מתחלק למספר תת נושאים שהם:

פעולות אותן יש לאזכר ברחל בתך הקטנה במסמך הקמת יפוי הכח המתמשך.

פעולות אותן בכלל אסור לציין ביפוי הכח המתמשך ושלא תהיינה בנות תוקף אף אם אוזכרו בו.

פעולות אותן ניתן אכן לכלול במסמך הקמת יפוי הכח המתמשך אך מימושן טעון אישור בית המשפט.

מאמר זה ייוחד לתת הפרק הראשון, היינו, פעולות אותן יש לאזכר ברחל בתך הקטנה בהמסמך הקמת יפוי הכח המתמשך.

תחילה נחדד ונציין כי הפעולות האמורות להלן חייבות לבוא לידי ביטוי מפורשות בלשון חד משמעית שאינה משתמעת לשתי פנים, ולא די כי אוזכרו באופן כללי ביפוי הכח המתמשך.

הנושא הראשון דן בנכסים פנסיוניים. מעבר בין גופים פנסיוניים או מסלולי פנסיה מחייב אזכור מפורש כאמור. יחד עם זאת, ניתן לעקוף ענין חלקית, למשל ע”י משיכת כספי קופת גמל או קרן השתלמות והשקעתם במכשיר פנסיוני. כאן החוק מאמץ את הגדרת “מוצר פנסיוני” בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (יעוץ, שיווק ומערכת סליקה פנסיוניים), התשס”ה – 2005. קרן ההשתלמות חייבת להיות קרן הנכנסת לד’ אמותיו של סעיף 23 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס”ה – 2005. סעיף זה חל אף על הגדרת “קרן השתלמות”, כאמור בסעיף 32 ו’ (ג) (1) (ה) (2) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

נושא נוסף עניינו מתן הסכמה לבדיקה פסיכיאטרית, טיפול פסיכיאטרי, אשפוז פסיכיאטרי או שחרור מאשפוז כאמור. ככל שהממנה (נותן יפוי הכח המתמשך) יתנגד לאחת מפעולות אלו עת מבקש מיופה הכח להוציאה לפועל, לא ניתן יהא לעשות את הדבר בכפיה אלא אם כן יפוי הכח נחתם בפני פסיכיאטר ומצוין מפורשות כי ניתן לממש את אותן הפעולות אף בניגוד לרצונו של הממנה. עקב חומרת הענין, על הפסיכיאטר לאשר כי הוא הסביר לממנה את מלוא משמעויות הסעיף, וכי הוא התרשם שהממנה הבינן הבנה מלאה לרבות תוצאותיהן וכי הסכמתו ניתנה מרצון חופשי ומבלי שהופעל עליו לחץ פסול, השפעה בלתי הוגנת, ניצול מצוקה או חולשה כלשהי. במקרה האמור, הסכמת מיופה הכח לאשפוז מוגבלת לתקופה של 48 שעות בלבד, או עד שהאדם מסוגל ליתן את הסכמתו מדעת, המוקדם מביניהן. בענין זה חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מפנה להגדרות של מונחים אלה שבחוק טיפול בחולי נפש, התשנ”א – 1991.

נושא אחר דן בענין של מתן תרומות. כאן על הממנה לציין בוגף יפוי הכח המתמשך בדיוק למי ניתן ליתן תרומה ע”י מיופה הכח, וגם אז סכום התרומה אינו יכול לעלות על הסך של -.100,000 ₪. לדעתנו, הגבלה זו נקבעה בדין ע”מ למנוע אפשרות של ניגוד אינטרסים בין הממנה לבין מיופה הכח, שהוא עניו העובר כחוט השני בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

יצוין כי הכלל האמור לעיל בזיקה לתרומות יפה אף באשר למתנות, למעט מתנות הנהוגות בנסיבות הענין. נהיר כי ענין זה נתון לפרשנויות שונות והח”מ מאמין שנושא זה יתבהר ככל שבתי המשפט יחוו את דעתם ביתר שאת באשר לפירוש הנכון של הסעיף.

הוא הדין אף באשר למתן הלוואות, על שמו של הלווה להיות מוזכר מפורשות במסמך הקמת יפוי הכח המתמשך ואף כאן סכום ההלוואה אינו יכול לעלות על הסך של -.100,000 ₪.

תת הנושא הזה מסתיים בציון כי הכלל הנקוט לעיל חל אף בזיקה לפעולה משפטית אחרת או לכמה פעולות משפטיות הקשורות זו לזו, כאשר שוויין הכולל עובר את הסך של -.100,000 ₪ אך אינו עולה על הסך של -.500,000 ₪.

בכל שאלה נוספת, הנכם מוזמנים לפנות אלינו, פרטי הקשר רשומים באתר כמובן.