מה בין יפוי כח מתמשך לבין צוואה?

רבים פונים אלי ושואלים, למה לי לערוך יפוי כח מתמשך אם כבר ערכתי וחתמתי על צוואה

נסביר. לשני המכשירים המשפטיים תכליות שונות. יפוי כח מתמשך מיועד למנות אדם או אנשים אשר יהיו מוסמכים לטפל בעניינינו כאשר כבר לא נהיה כשרים משפטית לעשות כן. דהיינו, כאשר רופא שהוסמך לכך קובע כי אין לנו עוד את היכולת הקוגניטיבית לקבל החלטות מושכלות באשר לניהול חיינו, בין אם במישור האישי, הרכושי או הבריאותי, אזי אותו אדם שמינינו לטפל בעניינינו במקרה זה אכן ייכנס לנעלינו ויטפל בעניינינו במקומנו. זה המהות של המוסד של יפוי כח מתמשך. הדבר מונע יריבויות משפחתיות, מייתר הליכים משפטיים למינוי אפוטרופוס, מונע את הצורך להצטייד בחוות דעת רפואית שתהיה מקובלת על האפוטרופוס הכללי ובתי המשפט, ומונע את בזבוז הכסף והזמן הכרוכים בפניה לביהמ”ש למינוי אפוטרופוס. זה אף עשוי לחסוך את שכר האפוטרופוס אשר ימונה ע”י ביהמ”ש. חשוב להסביר כי יפוי כח מתמשך חדל להתקיים ברגע שמייפה הכח הולך לעולמו, לא עלינו.

לעומת יפוי כח מתמשך, צוואה נועדה להסדיר מה ייעשה ברכושו של אדם לאחר מותו. כל עוד שהמצווה חי וקיים, הוא רשאי לעשות ברכושו ככל העולה על דעתו, ללא כל התחשבות באמור בצוואה. אף אם פעולותיו של המצווה ירוקנו למעשה את עזבונו, זו זכותו כאמור. ברגע שהמצווה כבר אינו עמנו, או אז צוואתו נכנסת לתוקף (לאחר שתאושר כמובן ע”י הרשם לענייני ירושה/ביהמ”ש) ועזבונו יתחלק בהתאם להוראות הרשומות בצוואתו. אף כאן המצווה אינו מותיר את חלוקת עזבונו בהתאם לדין, אלא הוא השולט והוא הקובע מי ירש אותו והכיצד יתחלק עזבונו בין יורשיו השונים. אף יש בעריכת צוואה כדי למנוע מאבקי ירושה בין צאצאיו של הנפטר, כאשר הצוואה ערוכה כדין והינה מנוסחת בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים, וכן כאשר מוכח כי המצווה כשיר היה מבחינה נפשית לערוך צוואה, הרי שתקיפתה תהיה קשה ולא על נקל יתערב ביהמ”ש בהוראות הצוואה.

בנושא השליטה, יש דמיון בין יפוי כח מתמשך לבין עריכת צוואה. בשני המקרים האדם הוא הוא הקובע, במקרה של יפוי כח מתמשך הוא קובע מי יטפל בענייניו כאשר הוא כבר לא יהיה מסוגל לעשות כן מבחינה קוגניטיבית, ואילו במקרה של צוואה הוא הוא הקובע מה ייעשה ברכושו לאחר לכתו. בשני המקרים השליטה ברכוש נקבעת מראש ע”י עורך יפוי הכח המתמשך/עורך הצוואה.

לאור האמור לעיל, נהיר כי לא די בעריכת רק יפוי כח מתמשך או רק צוואה, אלא, ככל שאנו מבקשים כי השליטה במה ייעשה ברכושנו תישאר בידינו בשני המצבים, עלינו לערוך הן יפוי כח מתמשך והן צוואה. כמובן שבשני המצבים יש לפנות לבעלי מקצוע מנוסים ומיומנים ע”מ להימנע מטעויות ולהבטיח כי שני המסמכים ייערכו כדין ויהיו תקפים ושרירים ביום הדין.