מי רשאי להתמנות כמיופה כח ביפוי כח מתמשך?

רבים שואלים, מי רשאי להתמנות כמיופה כח בטופס יפוי כח מתמשך?

נושא זה נדון בין היתר בסעיף 32 ג לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסת, התשכ”ב – 1962 (להלן – “החוק”).  תחילה, מיופה הכח חייב שמולאו לו לפחות 18 שנה וכן אדם שלא מונה לו בעצמו אפוטרופוס. כ”כ הוא חייב להיות אדם לגביו לא נכנס לתוקפו יפוי כח מתמשך (כי הרי אם כבר נכנס לתוקפו יפוי כח מתמשך לגביו סימן שהוא אינו כשיר לטפל בענייניו, אזי הכיצד יהיה כשיר לטפל בעניינו של צד ג’?). לגבי מיופה כח לענייני רכוש של האדם שמינה אותו, בנוסף לדרישות הסף הנ”ל, אסור שהוכרז כפושט רגל לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש”ם – 1980, וכן אסור שניתן לו הפטר עפ”י אותה פקודה. רוצה לומר, אף אדם שכבר סיים את תיק פשיטת הרגל שלו והופטר מכל חובותיו בצו הפטר של בית המשפט, אינו רשאי לשמש כמיופה כח של ממנה בענייני רכוש. סעיף זה בא להבטיח כמובן שמיופה הכח לא יהיה נתון ללחצים כספיים חיצוניים שלו עצמו וכי על מעייניו יהיו נתונים להוציא לפועל את תפקידו באופן המטיב עם הממנה. ענין זה עולה בקנה אחד עם סעיף 32 ז (א) לחוק, הקובע כי  מיופה כוח חייב לפעול בשקידה, במיומנות, במסירות ובלא התרשלות ולנהוג בתום לב לשמירת ענייניו של הממנה ולא לטובת ענייניו שלו.

כ”כ אסור שמיופה כח לענייני רכוש יהיה אדם שהוכרז כלקוח מוגבל חמור עפ”י סעיף 3 לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ”א-1981. אף כאן רואים שהמחוקק אינו מעוניין שמיופה הכח יהיה נתון ללחצים כספיים אישיים וכי כל מעייניו יופנו אך ורק לטובת הממנה, מה עוד שלקוח חמור אינו יכול לנהל חשבון בנק וע”כ ממילא לא יהיה מסוגל לנהל את ענייניו הממוניים של הממנה.

כ”כ מיופה הכח אינו יכול להיות אדם אשר נותן לממנה טיפול רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה, טיפול סוציאלי, סיעודי או שיקומי, תמורת תשלום, במישרין או בעקיפין, אינו יכול להיות עורך הדין או בעל המקצוע שבפניו נערך ייפוי הכוח המתמשך, וכן אינו יכול להיות אדם אשר מספק לממנה מגורים תמורת תשלום, במישרין או בעקיפין, למעט אם הוא קרוב של הממנה. כל אלה נקבעו ע”מ למנוע מצב של ניגוד אינטרסים בין הממנה לבין מיופה הכח.

כן אסור שמיופה הכח יכהן בתפקיד זה לגבי יותר משלושה אנשים, אלא אם כן הוא קרובו של הממנה. מכלל זה אנו מבינים שבמשרד המשפטים הם אינם מעוניינים להפוך את התפקיד של “מיופה כח עפ”י יפוי כח מתמשך” למקצוע.

כ”כ אם הממנה מינה יותר מאדם אחד להיות מיופה כחו לנושא מסוים, ואחד ממיופי הכח אינו יכול עוד למלא את תפקידו, אזי מיופה הכח הנותר יוסיף לכהן בתפקידו, כל עוד לא קבע הממנה אחרת.

עוד קובע סעיף 32 ה לחוק ה”ל כי הממנה רשאי למנות ביחד עם מיופה הכח “מחליף” – כהונתו של המחליף יכנס לתוקפו רק אם מיופה הכח המקורי אינו יכול עוד למלא את תפקידו.